خودارضائی واثرات ان بروی بدن
خود ارضائی جنسی:
استمناء به معناي طلب مني كردن است و در اصطلاح به معناي خود ارضائي جنسي است كه با وسايل يا بدون وسايلي انجام مي شود چنين كاري در اسلام حرام است و آثار فقهي متعددي در حالت هاي مختلف مانند روزه داشتن بر چنين كاري بار مي شود.
یکی از مواردیکه در امور جنسی کاملاً افراد را
گیج و دچار استرس کرده است مورد خودارضایی میباشد.این عاملیست که همه از آن به
عنوان یک اعتیاد نام میبرند و آن را شدیداً پنهان میکنند در حالیکه به نظر من 90%
پسران و 70% دختران به انجام آن مشغولند!!
در گذشته اخلاقیون زنها را عامل تحریک جنسی میدانستند و آنها را به بهانه عوامل
گوناگون خانه نشین میکردند تا از جلوی چشم دور باشند ولی در مورد پسران کاری نمی
توانستند بکنند برای همین با استفاده از دروغ سعی در شستشوی مغزی آنها میکردند و
افکار پوچی را برای جلوگیری از مبادرت به این کار وارد مغز آنان مینمودند.با اینکه
در علم نوین از خودارضایی به عنوان یک پدیده کاملاً طبیعی در پروسه تکاملی جنسی
فرد نامیده میشود ولی متاسفانه بدلیل سانسور شدید خبری دریچه های اطلاعاتی کاملاً
بسته میباشد..
مواردی همچون کاهش قوای جنسی در آینده ، ضعف بینایی ، لرزش دست ، لاغری ، گودی و
سیاهی چشم ، مشکل ارگاسم ، مشکل در زایمان و نظایر اینها از جمله اختلالات ناشی از
عمل خودارضایی میباشد.
بحث بر سر خودارضائی همواره وجود داشته و
نظریات متعددی در این باره نقل شده اما هنوز مشخص نشده که آیا خود ارضائی باعث
بروز این مشکلات می شود یا اینکه اعتیاد به آن منظور از اعتیاد اقراط در انجام این
عمل است .
-اثر جسمي و رواني:
بي ترديد چنين عملي موجب سستي و ضعف و افسردگي روان مي شود و آثار مخرب بعدي آن مربوط به بعد از نكاح و ازدواج مي شود كه بي رغبتي و گوشه گيري از مباشرت جنسي و مساله باروري و بارداري را در پي خواهد داشت اصولا اينگونه افراد مبتلا به خود ارضائي، گوشه گير و تند خو و انزوا طلب مي شود و به جاي تفكر به تخيل روي مي آورند و به جهت اختلالات رواني در بسياري از مسايل علمي و اجتماعي خود موفق نيستند.
2-حكم فقهي خود ارضائي:
چنين كاري حرام است و شخصي كه از اين طريق با خروج مني جنب مي شود بر او غسل جنايت واجب است و چون عرق جنب از حرام بنابر احتياط واجب نجس است بنابراين اگر با آب گرم غسل كند عرق مي كند بايد با آب ملايم و مايل به سردغسل كند تا هنگام غسل عرق نكند و چنانچه انسان در حالت روزه ماه رمضان خود ارضائي كند كفاره جمع بر او واجب مي شود يعني بايد دو ماه را روزه بگيرد كه سي و يك روز آغازين بايد پشت سر هم باشد و شصت فقير را سير كند و اگر روزه دار استمناء را در ماه رمضان تكرار كند بنابر احتياط واجب به تعداد آنها كفاره جمع را تكرار نمايد.
3-مقابله و درمان خود ارضائي:
بهترين مقابله با خود ارضائي علاوه بر اراده قوي بر ترك آن، تنها نبودن در فضاي مسكوني و محل كار است همچنين انسان از محفل و فضاي شهوت آلود جنسي بايد خود داري كند، زيرا به علت تزلزل نفساني تسليم خود ارضائي مي شود.
بهترين پيشنهاد به كسانيكه مبتلا به خود ارضائي هستند ازدواج است تا با تشكيل خانواده از اين بلاي خانمانسوز رهايي پيدا كنند ولي اگر ازدواج به منظور تشكيل خانواده ممكن نباشد ازدواج موقت با رعايت ضوابط اخلاقي و قانوني انجام شود كه چنين تاسيسي نزد خداي بزرگ مطلوب و محبوب است تا اينكه تاسيس منفور و حرام خود ارضائي انجام شود خدا بركت و توفيق را از آن شخص نجس محروم كند و يا اينكه خداي نكرده انسان به دام زنا گرفتار شود.
-افراط در هر چیز نتیجه ای جز ضرر ندارد.موردیکه اشکال خود ارضایی میباشد این است که شما صرفاً از نظر جنسی ارضا میشوید و سایر حواس شما مثل لامسه و غیره همچنان تشنه میباشند.به همین دلیل خود ارضایی شما را مانند یک رابطه واقعی ارضا نمیکند و حالت آرامش روحی بعد از رابطه واقعی را به شما القا نمیکند.پس افراط در آن می تواند باعث بهم ریختگی توازن شما گردد.
2-در زمان حالت جنسی شما برای انزال کالری زیادی میسوزانید . پس سعی کنید که حتماً بعد از آن مواد مقوی و همچنین غذای گرم بخورید
3-قبل از خواب سعی کنید برای عدم تحریک جهاز جنسی خود را با آب سرد بشویید.
4-هیچگاه در حالت ایستاده مبادرت به انجام این کار نکنید
5-مواد شوینده از قبیل شامپو و صابون باعث خشکی پوست و سائیدگی میشوند و همچنین ایجاد سوزش مینمایند.از اینها استفاده نکنید.
6-خود را تحریک به انجام این کار نکنید و سعی کنید تا زمانیکه غدد شما ترشح طبیعی نکرده و امکان برون ریزی طبیعی بوجود نیامده دست به این کار نزنید.
7-غذاهای سرد در کم کردن التهاب شما موثرند.
8-بعد از انزال سعی کنید حتماً ادرار کنید.
ازدواج موقت:
غريزه جنسي و ميل به جنس مخالف از نعمتهاي الهي است كه در نفس انسان تعبيه شده است و خداوند بزرگ پس از گذشت چند سال و رسيدن به سن بلوغ جسمي اين ميل را در نفس انسان به فعليت ميرساند. پيدايش گرايش در نفس انسان منجر به انجام يكسري عمليات فيزيكي و ظاهري ميشود كه بيانگر ميل نفساني است. نتيجه آن سكونت روحي و آرامش رواني انسان است كه ساير آرامشها و تمركزها را در پي دارد حال اين پرسش مطرح است كه چند راه براي ارضاي جنسي انسان قابل تصور است و كداميك از اين راهها، مشروع و كداميك نامشروع است چرا؟
به طور كلي راه ارضاي جنسي به دو سبب و روش مشروع (مورد رضايت خداي بزرگ) و نامشروع (مورد غضب خداي بزرگ) تقسيم مي شود ما ابتدا روشهاي نامشروع را ميشماريم و سپس روش مشروع را مورد مطالعه قرار ميدهيم. روشهاي نامشروع جنسي را غير مسلمانان به ويژه غربيها تبليغ و ترويج ميكنند و حتي از پردازش علني آن هم پرهيز ندارند كه عبارتست از: 1- خود ارضائي 2- زنا 3- لواط 4- مساحقه 5- مباشرت جنسي با حيوانات 6- رويت صحنههاي شهوتآلود رقص و شو. همه اين موارد ششگانه حرام است ولي غربيها با ترويج و تبليغ آنها و تاسيس انجمنهاي مربوطه حتي از طريق اين تاسيها فعاليت اقتصادي نيز ميكنند.
الف) راههاي نامشروع ارضاي جنسي:
1-خودارضائي
مقدمترين روشي كه انسان در تنهايي براي ارضاي جنسي خود تصور ميكند خود ارضائي است در اين روش انسان با تحريك مواضع حساس خود به ارضاي جنسي ميرسد چنين روشي در اسلام حرام است ولي از ديدگاه ليبراليسم چنين كاري اشكال ندارد زيرا بر پايه آزادي جنسي، انسان ميتواند اين كار را انجام دهد.
2-زنا
مباشرت جنسي زن و مرد نامحرم نسبت به يكديگر را زنا گويند و چنين رابطهاي كه همواره با اصطلاح دوست دختر يا دوست پسر آغاز ميشود و در نهايت معمولا منجر به رابطه جنسي ميشود از نظر فقه اسلام حرام است.
3-لواط
مباشرت جنسي مرد با مرد را لواط يا همجنسبازي مردانه مينامند. چنين كاري در عصر جاهليت در امت لوط رواج داشته و خداي بزرگ عذابي سخت بر آنان مستولي ساخت چنين كاري در اسلام حرام و فاعل آن محكوم به مرگ است.
4-مساحقه
مساحقه يا سحق همجنسبازي زنان است كه در آن يك زن فاعل و ديگري مفعول ميشود. اين طريق همجنسبازي در اسلام حرام است و مجازات مرتكبين چنين جرمي يكصد تازيانه است؛ گر چه اين روش در اروپا براي ارضاي جنسي جايز است.
5-مباشرت جنسي با حيوانات
روش ديگر ارضاي جنسي مباشرت جنسي با حيوانات مانند سگ و امثال آن است چنين كاري در اسلام حرام و ممنوع است ولي اين كار در بين كفار به ويژه بعضي از غربيها بين زنان و مردان مجاز شمرده مي شود و تحت عنوان آزادي جنسي انجام ميشود.
6-ديدن صحنههاي شهوتآلود
يكي ديگر از روشهاي ارضاي جنسي و لذت نفساني به لحاظ جنس مخالف ديدن صحنههاي شهوتآلود نظير رقص و برنامههاي نمايش موسوم به شو است زيرا زن يا مرد با ديدن اندام و فيزيك جنس مخالف كه با حركات موزون انجام ميشود از آن لذت جنسي ميبرد و همين ارضاي جنسي از ديدن اندام جنس مخالف نامحرم در اسلام حرام است. چنين مقوله در غير مكتب اسلام مجاز است و همانند زنا و لواط و مساحقه داراي مراكز مشخص و معلوم است كه فعاليت اقتصادي و فرهنگي آنها را تامين ميكند.
اين شش روش براي تامين غريزه جنسي و ارضاي آن جهت رسيدن به سكونت روحي و رواني در فرهنگ غير مسلمان رايج و معمول است ولي مسلمانان مطابق تعاليم قرآن و پيامبر اسلام (ص) اين روشها را براي ارضاي جنسي درست و جايز نميدانند و در مقابل آن روش قانونمند ازدواج را در دو شكل آن پيشنهاد ميكنند.
ب) راههاي مشروع ارضاي جنسي:
براي ارضاي مشروع جنسي اسلام پيشنهاد ازدواج ميدهد كه به دو شكل در فقه اماميه و تنها به يك صورت در فقه اهل سنت مطرح شده است و آن دو عبارتست از ازدواج دائم و ازدواج موقت.
1-ازدواج دائم
ازدواج دائم راهكار مشترك همه اقوام و اديان جهان است هيچ قومي يا ملتي وجود ندارد كه ازدواج دائم نداشته باشد اما نكتهاي كه وجود دارد در اسلام بنا به ضرورتها و رعايت عدالتها ازدواج مجدد به عنوان حقي براي زن در ازدواج خودش با مرد متاهل مطرح شده است ولي اين روش در حقوق كامن لاو و حقوق رومي ژرمني ممنوع شمرده است.
2-ازدواج موقت
ازدواج موقت به عنوان تنها روش جايگزين در مقابل شش روش ديگر حرام كفار در اسلام توسط خداي بزرگ از طريق پيامبر اسلام مطرح شده است و اين روش در عصر حكومت ابوبكر نيز جايز شمرده ميشد ولي در عصر حكومت عمر از طرف ايشان ممنوع شد و بخشي از مسلمانان كه تابع تفكر و فهم عمر از اسلام بودند از او پيروي كردند و تاكنون نيز ازدواج موقت در فقه اهل سنت به پيشداري عمر ممنوع است بنابراين اهل سنت كه تاكنون خود را در تفكر و تفقه دين اسلام تابع عمر ميدانند از اين راي پيروي ميكنند و ازدواج موقت را حرام ميدانند.
اما تشيع كه تفكر اسلام پيامبر را در تبين و تشريح حضرت علي(ع) تعقيب ميكند.
مطابق روايات و تصريح صريح حضرت علي(ع) به عنوان شاگرد و صحابه بزرگ پيامبر اسلام(ص) نه تنها ازدواج موقت در اسلام ممنوع نشده است بلكه به عنوان يك راهكار عملي و اجتماعي در مقابل راههاي ششگانه نامشروع ارضاي جنسي مطرح شده است.
در نتيجه ازدواج موقت براي ارضاي جنسي بعد از ازدواج دائم تنها راه جلوگيري از فحشا و انحراف در جامعه مسلمانان است در روايات شيعه از حضرت اميرالمومنين علي(ع) و امام صادق(ع) آمده است اگر از ازدواج موقت جلوگيري نشده بود هيچ مومني( زن يا مرد مسلمان) تن به زنا نميداد و زنا را تنها افراد شقي مرتكب ميشدند.
حتي بسياري از روايات اهل بيت پيامبر (ص)در مورد تشويق و ترغيب شيعيان به ازدواج موقت وارد شده تا آنجا كه از سنتهاي پيامبر اكرم (ص) قلمداد شده و ترك آن مورد مذمت قرار گرفته و حتي توصيه شده كه همواره به عنوان يك سنت اجتماعي پيامبر اسلام (ص) در طي سالها و قرون متوالي بعد از اسلام حفظ شود و هيچكس حق و صلاحيت ندارد كه عليه حكم پيامبر اسلام مبني بر تشريع ازدواج نظر مخالفي اعلام و آن را ممنوع كند.
بنابراين در اسلام از ديدگاه فقه شيعه ابتدا به ازدواج دائم و سپس در صورت عدم امكان به ازدواج موقت توصيه ميشود و حتي اگر انسان به گناه معصيت بيفتد بر او واجب است كه ازدواج دائم كند و اگر ازدواج دائم ممكن نيست، بر او واجب است كه ازدواج موقت كند تا به گناه و معصيت خودارضائي يا زنا، لواط، مساحقه، مباشرت جنسي با حيوانات و... نيفتد.
سخن از حكمت و فلسفه تشريع و قانونگذاري ازدواج موقت در اين مختصر ممكن نيست ولي مهمترين علت و حكمت تشريع ازدواج موقت براي اجتناب از معصيت و گناه بيهوده و بيجهت است گناهي كه انسان را از خدا و بهشت محضر او دور و به شيطان و جهنم و حضور شيطان نزديك ميكند و انسان و جامعه انساني را فاسد ميكند.
آنچه در ذيل ميخوانيد احكام كاربردي چگونگي انعقاد ازدواج موقت و آثار انحلال آن است .
انعقاد ازدواج موقت:
براي انعقاد عقد ازدواج گرچه مرد خواستگاري ميكند و زن به لحاظ شرم و حياي اجتماعي خود را براي شوهر كردن در معرض اين و آن قرار نميدهد ولي از نظر فقهي - حقوقي زن آغاز كننده عقد ازدواج است همانطوريكه مرد طرف قبول كننده و منحل كننده عقد ازدواج است.
پس از نظر حقوقي و فقهي زن خود را به تزويج مرد درميآورد و مرد قبول ميكند بنابراين زن صيغه ايجاب را ميخواند و مرد قبول ميكند.
خواندن صيغه عقد موقت:
بعد از پيشنهاد مرد به زن يا زن به مرد براي ازدواج موقت آنها بايد شرايط ازدواج موقت را با يكديگر داشته باشند و رعايت كنند. شرايط زوجين ازدواج موقت همانند ازدواج دائم است كه معمولا مردم ميدانند ولي دو شرط اصلي كه شرط صحت عقد ازدواج موقت نيز هست حتما بايد رعايت شود اول آنكه مدت ازدواج موقت معلوم باشد و دوم اينكه مهريه ازدواج موقت معلوم باشد بنابراين چنانچه هر يك از اينها بيان نشود و يا مجمل باشد عقد باطل است از آنجاييكه عقد نكاح از عقود تشريفاتي نيست تا تشريفات خاصي در يك نظام حقوقي رعايت شود با خواندن صيغه عقد موقت زوجين با يكديگر محرم ميشوند ولي اگر بخواهيد از حمايت قانون برخوردار شويد لازم است قوانين موضوعه را رعايت كنيد.
روش خواندن صيغه:
زن در مقام ايجاب زوجه ميگويد:« زَوَّجْتُكَ نَفْسي في المُدَّةِ الَمعْلومَة عَلي المَهْرِ المَعْلومِ»
«من نفس خودم را زوجه تو در مدت معين به عوض مهر معين قرار دادم»
مرد در مقابل قبول زوج ميگويد: « قَبِلْتُ هكَذا» «من هم همينطور قبول دارم.»
بنا بر احتياط زن و مرد همين چند كلمه را خودشان ياد بگيرند و زبان عربي صيغه را بخوانند و بعد از خواندن صيغه زن و مرد نسبت به يكديگر محرم و زن و شوهر ميشوند و طبق شروط و قرارشان ميتوانند از يكديگر ارضاي مشروع جنسي شوند كه هم مورد رضايت خودشان است و هم مورد رضايت و بركت خداي خالقشان.
شرايط ازدواج موقت:
شرايط ازدواج موقت به لحاظ عوامل متعددي كه در انعقاد عقد نكاح موقت نقش دارند قابل بررسي است كه به مهمترين آن شرايط در خصوص ازدواج موقت ميپردازيم.
1-به لحاظ زوجه و زوج
زوجه در ازدواج موقت چنانچه يكبار ازدواج را تجربه كرده باشد و هنگام عقد، مجرد باشد نياز ندارد از كسي اجازه بگيرد؛ چنانچه زوج بالغ و عاقل نياز ندارد از كسي براي ازدواج موقت اجازه بگيرد.
ولي اگر زوجه، دختر صغيره يا بالغه غير رشيده باشد حتما بايد از ولي او كه پدر يا جد پدري است اجازه براي نكاح باشد اما اگر زوجه دختر بالغه رشيده باشد بين فقها و مراجع تقليد فقهي در طول تاريخ فقه اختلاف راي وجود دارد كه به طور كلي به دو دسته قابل تقسيم است؛ اول اينكه شماري از فقها اجازه پدر را براي ازدواج دختر بالغه رشيده شرط نميدانند زيرا دختر رشيده، صلاح و فساد كار خودش را ميداند و از ادله فقهي چنين استنباط ميكنند.
دوم؛ شماري ديگر از فقها قائل به اجازه پدر تا حد نصف ولايت بر ازدواج دختر بالغه رشيده هستند يعني نيمي از اختيار براي ازدواج دختر بالغه رشيده در دست دختر و نيمي ديگر در اختيار ولي او پدر يا جد پدري است بنابراين پدر به تنهايي نميتواند دخترش را شوهر دهد يا دختر به تنهايي بدون اجازه پدر نميتواند خودش را زوجه ديگري كند.
بنابراين به لحاظ زوج در ازدواج موقت نيازي به اجازه كسي نيست و به لحاظ زوجه چنانچه دختر باكره رشيده باشد دو نظر وجود دارد و زوجهاي جوان بايد به فتواي مرجع تقليدشان رجوع كنند و زناني كه يكبار شوهر كردند و اكنون مجرد هستند نيازي به اجازه ديگري ندارند.
2-شرايط به لحاظ متعاقدين
زوجين هم ميتوانند خودشان صيغه عقد را بخوانند هم ميتوانند يكي از آن دو، وكيل ديگري باشد و صيغه را بخواند يا اينكه يك نفر ديگر وكيل هر دو باشد و صيغه را بخواند يا اينكه دو نفر ديگر وكيل زوجين باشند و صيغه را بخوانند ولي شرايط ديگر بايد رعايت شود.
3-شرايط به لحاظ مهريه
هر چه صلاحيت مالي داشته باشد قابل مهر قرار گرفتن است و در ازدواج موقت حتما بايد مهريه، معلوم باشد و مهريه متعلق به زن است.
4-شرايط به لحاظ زمان عقد
از آنجايي كه نكاح موقت با قيد زماني مشخص ميشود بنابراين لازم است ميزان مدت عقد نكاح معلوم باشد چنانچه مهر و زمان در نكاح موقت معلوم نباشد موجب بطلان عقد ميشود.
5-شرايط به لحاظ لذت جنسي
زوجه در ازدواج موقت ميتواند در خصوص ميزان التذاذ جنسي با زوجه شرط كند به گونهاي كه حتي شوهر با او مباشرت جنسي نكند و چنين شرطي صيحيح است و زوج فقط ميتواند لذتهاي ديگر از او ببرد ولي اگر بعد از مدتي زوجه به مباشرت جنسي هم راضي شود، شوهر ميتواند با او مباشرت جنسي كند. عقد موقت اگر حتي براي لذت بردن نباشد درست است ولي زوجين بايد قصد زوج شدن را داشته باشند.
احكام و آثار ازدواج موقت:
1-محرميت:
اولين و قطعيترين اثر ازدواج موقت محرميت زن و مرد است بنابراين زوجين ميتوانند با يكديگر ازدواج موقت بكنند ولي هيچ لذت جنسي حتي در حد لمس كردن نبرند و اثر چنين عقد ازدواجي محرميت بين زوجين است.
2-لذت جنسي
زوجين با انعقاد نكاح موقت ميتوانند از يكديگر هر نوع لذت جنسي ببرند مگر اينكه با شرايط ضمن عقد يكديگر را محدود كنند. در شرايط عادي مرد موظف است هر چهار ماه يكبار حق مباشرت جنسي زوجه را برآورده كند.
3-فرزند
اولاد حاصل از نكاح موقت هيچ تفاوتي با فرزندان حاصل از عقد دائم ندارد و از تمام حقوق شرعي و مدني جامعه اسلامي برخوردار هستند و از والدين خود ارث ميبرند حتي چه بسا حسب استقراء نقل شده فرزندان ازدواج موقت بسيار باهوش و زيرك هستند.
4-ارث
زوج و زوجه كه با هم ازدواج موقت كردهاند از يكديگر ارث نميبرند مگر در صورتي كه ارث بردن از يكديگر را ضمن عقد نكاح موقت شرط كرده باشند كه در اين صورت همانند زوجين نكاح دائمي، طبق قوانين ارث از يكديگر ارث ميبرند.
5-اختيار زوجه
به خلاف عقد دائم نكاح در عقد موقت، هرگز زن تحت اختيار و ولايت شوهر قرار نميگيرد و زن، زندگي مستقل خود را حفظ ميكند و زوجين موظف به تعهدهاي ناشي از نكاح موقت ميشوند و زوجه نبايد تخلف از حق زوج كند چنانچه زوج نيز نبايد تخلف از حق زوجه كند و چنين حقوقي بر اساس نكاح موقت براي زوجين اعتبار ميشود ولي زن در نكاح موقت تحت ولايت شوهر قرار نميگيرد.
انحلال عقد موقت و آثار:
انحلال عقد موقت به دو صورت قابل تصوير است: 1- پايان يافتن زمان عقد نكاح موقت 2- بخشيدن زمان عقد نكاح موقت از طرف زوج به زوجه
بنابراين براي انحلال عقد موقت از طلاق استفاده نميشود.
با انحلال عقد نكاح موقت، اين آثار در فرض مباشرت جنسي يا عدم آن مطرح ميشود. 1- چنانچه مدت باقي مانده نكاح موقت را ببخشد و يا مدتش تمام شود و با زوجه مباشرت جنسي نكرده باشد بايد نصف مهر را به زوجه بپردازد و زوجه عده نگه نميدارد ولي اگر زوج با زوجه مباشرت جنسي كرده باشد بايد تمام مهر را به زوجه بپردازد و زوجه عده نگه دارد.
روش عده نگه داشتن زوجه موقت:
الف؛ چنانچه عادت ماهانه دارد بايد به تعداد دو حيض يا دو پاكي هر كدام كه بيشتر است عده نگه دارد.
ب؛ اگر زوجه، حيض نميبيند بايد چهل و پنج روزه عده نگه دارد.
ج؛ چنانچه حامله باشد هر يك از زايمان يا چهل و پنج روز كه بيشتر است عده نگه دارد ابتداي عده پس از پايان يافتن زمان عقد موقت يا لحظه بخشش آن توسط شوهر آغاز ميشود